Politikalar

ORGE ENERJİ ELEKTRİK TAAHHÜT A.Ş.

BİLGİLENDİRME POLİTİKASI

 

Bilgilendirme Politikasının Amacı

ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş.’nin bilgilendirme politikası; Şirketin faaliyetleri ve mali durumuna ilişkin bilgiler ile pay fiyatına etki edebilecek gelişmeler hakkında  tam, zamanında, eksiksiz, anlaşılabilir ve kolayca ulaşılabilir şekilde bilgilendirilmesini amaçlamaktadır. Bilgilendirme politikalarının uygulanmasında Sermaye Piyasası Mevzuatı, Türk Ticaret Kanunu hükümleri ve hisselerin işlem gördüğü Borsa İstanbul düzenlemeleri ile SPK Kurumsal Yönetim İlkelerine uygun hareket edilmesi esastır. Şirketimizin bilgilendirme politikasının oluşturulması, gözden geçirilmesi ve geliştirilmesi Yönetim Kurulunun sorumluluğundadır. Bilgilendirme politikasının ilişkin uygulamalar yatırımcı ilişkilerinden sorumlu birim tarafından yürütülür.

 

Yöntem ve Araçlar

Bilgilendirme politikasının uygulanmasında kullanılan yöntem ve araçlar şunlardır:

– Kamuyu Aydınlatma Platformuna (KAP) iletilen Özel Durum Açıklamaları (ÖDA),

– Periyodik olarak BİST ve KAP ’a iletilen finansal raporlar,

– Yıllık faaliyet raporları

– Kurumsal internet sitesi (www.orge.com.tr)

– Ticaret Sicil Gazetesi ve günlük gazeteler vasıtasıyla yapılan ilan ve duyurular,

– Veri dağıtım kuruluşlarına yapılan açıklamalar.

 

Özel Durum Açıklamaları

Özel Durum Açıklamaları, Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yayımlanan “Özel Durumlar Tebliği”nde belirlenen esaslara uygun olarak hazırlanır ve KAP ’ta açıklama yapma yetkisine sahip Şirket yetkilileri tarafından yayımlanmak üzere KAP ’a gönderilir.

 

II-15.1 sayılı Özel Durumlar Tebliği çerçevesindeki iş geliştirme faaliyetlerine ilişkin kamuyu aydınlatma uygulamasında; mevcut ve/veya potansiyel yatırımcıları yanıltıcı mahiyette bir bilgi paylaşımına sebebiyet vermemek amacıyla, iş geliştirme süreçlerinin olumlu bir şekilde sonuçlanması ve Şirket’e bir ihalenin kazananı olduğunun tebliğ edilmesi ve/veya bir görüşmenin ön protokol ve/veya sözleşme imzası ile sonuçlandırılması durumunda içsel bilginin doğduğu değerlendirilir ve kamuyu aydınlatma açıklamasında bulunulur.

 

Finansal Raporların Kamuya Açıklanması

Finansal tablolar Sermaye Piyasası düzenlemeleri çerçevesinde Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına göre hazırlanır. Yılsonu ve altı aylık finansal raporlar yetkili bir bağımsız denetim kuruluşu tarafından Uluslararası Denetim Standartları uyarınca denetimden geçirilir. Finansal raporlar kamuya açıklanmadan önce Denetimden Sorumlu Komite ’den alınan uygunluk görüşüyle yönetim kurulunun onayına sunulur. Yönetim kurulunca onaylanan finansal raporlar, varsa bağımsız denetim raporu ile birlikte ilgili mevzuat hükümlerinde belirlenen süre ve esaslara uygun olarak kamuya açıklanmak üzere KAP ’a gönderilir. KAP ’da açıklanan finansal raporlara Şirket’in kurumsal web sitesinde yer verilir.

 

Faaliyet Raporu

Faaliyet raporları Sermaye Piyasası Mevzuatı ve SPK Kurumsal Yönetim İlkeleri çerçevesinde hazırlanır. Faaliyet raporlarına Şirket’in kurumsal web sitesinde yer verilir.

 

Duyurular

Sermaye Piyasası Mevzuatı, Türk Ticaret Kanunu ve Şirket ana sözleşmesi gereği, genel kurul, ana sözleşme değişikliği, sermaye artırımı ve kar payı ödemelerine ilişkin duyurular TTSG ve günlük gazeteler vasıtasıyla yapılmaktadır.

 

Yatırımcı Bilgilendirme Toplantıları

Finansal Tablolar ve Faaliyet Raporlarının kamuoyuna açıklanması sonrasında, gerekli görülen hallerde Şirketin finansal ve idari yapısındaki gelişmelerin yatırımcılarla paylaşılması ve yatırımcıların Şirketin dönemsel faaliyet sonuçlarına ilişkin sorularının yanıtlanması amacıyla Genel Müdür tarafından Yatırımcı Bilgilendirme Toplantısı düzenlenebilir. Yatırımcı Bilgilendirme Toplantına ilişkin detaylara Şirketin kurumsal web sitesinde yer verilir.

 

Basın-Yayın Organları Aracılığıyla Yapılacak Açıklamalar

Şirketimiz faaliyetlerine ilişkin, haber niteliği taşıyan, yatırımcıların ve/veya kamuoyunun bilgilendirilmesi gereken konularda, gerektiğinde Şirketimiz tarafından basın açıklamaları yapılır. Basın açıklamaları sadece yazılı olarak yapılabildiği gibi gerek görüldüğünde röportaj ya da basın toplantısı yoluyla da yapılır. Basın açıklamaları Yönetim Kurulu Başkanı, Genel Müdür ve bu kişilerin uygun göreceği diğer yetkililer tarafından yapılabilir. Basın açıklamalarına Şirketin kurumsal web sitesinde yer verilir.

 

Geleceğe Yönelik Değerlendirmelerin Açıklanmasına İlişkin Esaslar

Yatırımcı Bilgilendirme Toplantıları, Sunumlar veya Basın-Yayın Organları Aracılığıyla Yapılacak Açıklamalarda geçmiş faaliyet dönemine ilişkin bilgi ve değerlendirmelerin yanısıra, geleceğe yönelik tahmin, beklenti ve değerlendirmelere de yer verilebilir. Diğer yandan bu tür tahmin ve beklentiler, geleceğin bilinmemesinden kaynaklanan bir takım risklere ve öngörülemeyen çeşitli faktörlere açıktır. Bu kapsamda sunumda, tahmin, beklenti ve değerlendirmelerin çeşitli varsayımlara dayandığına ve ileride gerçekleşecek sonuçların beklentilerden farklı olabileceğine dair bir açıklamaya yer verilir. Sonraki dönemlerde bu tür tahmin ve beklentilerin gerçekleşmeyeceğinin anlaşılması halinde, bu bilgiler revize edilir.

 

Basın-Yayın Organlarında Şirket Hakkında Çıkan Haberlerin İzlenmesi

Yurtiçindeki basın-yayın organlarında Şirket hakkında çıkan haberler takip edilir. Bu haberlerden, Şirketin yetkili kişilerinin açıklamalarından kaynaklanmayan yanlış ya da asılsız haberler ve söylentilerin Şirketimizin itibarını etkileyip etkilemediği ve sermaye piyasası araçları üzerinde etkisinin olup olmayacağı değerlendirilir ve gerektiğinde buna göre Şirketimiz tarafından uygun görülen yöntemlerle açıklama yapılabilir. Bu açıklamalar basın-yayın organlarında açıklama yapmaya yetkili kişiler tarafından yapılabilir. Söz konusu açıklamaların konularına göre önemli görülenlerine Şirketin kurumsal web sitesinde yer verilir. Bu tür haberler hakkında, ilgili mevzuatın gerektirdiği durumlarda özel durum açıklaması yapılır.

 

İdari Sorumluluğu Bulunan Kişilerin Belirlenmesinde Kullanılan Esaslar

Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yayımlanan “Özel Durumlar Tebliği”nde tanımlandığı üzere Şirketimiz Yönetim Kurulu Üyeleri, idari sorumluluğu bulunan kişiler olup Yönetim Kurulu Üyelerinin özgeçmişleri Şirketin kurumsal web sitesinde yer almaktadır.

 

Özel Durumların Açıklanmasına Kadar Gizliliğinin Sağlanmasına Yönelik Alınan Tedbirler

Şirketimiz özel durum açıklamasına esas teşkil eden bilgilerin açıklanmasına kadar geçen süreçte söz konusu bilgilerin gizliliğinin korunması için gereken hassasiyeti göstermektedir. Şirketimiz Yönetim Kurulu Üyeleri, Üst Düzey Yöneticileri ile içsel bilgilere ulaşabilecek personel, yatırımcının kararını ve sermaye piyasası aracının değerini etkileyecek bilgilerin, açıklanana kadar gizliliğinin korunmasıyla ilgili olarak mevcut düzenlemeler hakkında bilgilendirilmiştir. Özel durum açıklamasını gerektiren hususlar, doğrudan ilgili Birim tarafından Borsa İstanbul-Kamuyu Aydınlatma Platformu’na iletilmektedir.

ORGE ENERJİ ELEKTRİK TAAHHÜT A.Ş.

KAR DAĞITIM POLİTİKASI

 

  1. Amaç

Bu politikanın amacı ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş. (ORGE)’nin kar payı dağıtımına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

  1. Kar Dağıtımı İşlemlerine İlişkin Genel Esaslar

ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş.’nin Kar Dağıtım Politikası, Sermaye Piyasası Mevzuatının öngördüğü ve diğer ilgili mevzuatın da izin verdiği ölçülerden daha az olmamak üzere, nakit ve/veya bedelsiz hisse senedi şeklinde temettü dağıtma yönünde bir politikayı esas almaktadır.

 

Şirket, bu nedenle, performans ve yatırım ihtiyacı ile sektörel, ulusal ve uluslararası koşulları da dikkate alarak finansal yapının optimizasyonuna imkan verecek ve büyümenin gereği olarak yatırımların veya ekonomik koşullardaki olağanüstü gelişmelerin elverdiği ölçüde Sermaye Piyasası Kurulu’nca belirlenmiş esaslara göre hesaplanan dağıtılabilir kar tutarı üzerinden yine Sermaye Piyasası Kurulu tarafından belirlenmiş kar dağıtım oranını da dikkate alarak, kar dağıtımı yapmayı bir politika olarak belirlemiş bulunmaktadır.

 

  1. Politikanın Sürekliliği ve Kamuyu Aydınlatma

Genel kâr dağıtım politikasının şirketin uzun dönemli büyümesinin gerektireceği yatırım ve diğer fon ihtiyaçları ile ekonomik koşullardaki olağanüstü gelişmelerin gerektireceği özel durumlar hariç sürdürülmesi şirketin nihai kar dağıtım politikası olarak benimsenmektedir. Kar dağıtım politikalarında yapılacak olası değişiklikler ilk aşamada yatırımcılar ile şirket internet sitesinde ve Kamuyu Aydınlatma Platformunda yapılan bilgilendirmelerde paylaşılacaktır.

 

Dönemlik kar dağıtımı bilgilerine ve söz konusu Yönetim Kurulu kararlarına ilgili raporlarda devamlı şekilde yer verilecektir.

  1. Kar Dağıtımı Uygulama Esasları

Şirket Esas Sözleşmesinin 15’inci maddesi gereği;

Şirketin faaliyet dönemi sonunda tespit edilen gelirlerden, Şirketin genel giderleri ile muhtelif amortisman gibi şirketçe ödenmesi ve ayrılması zorunlu olan miktarlar ile şirket tüzel kişiliği tarafından ödenmesi zorunlu vergiler düşüldükten sonra geriye kalan ve yıllık bilançoda görülen dönem karı, varsa geçmiş yıl zararlarının düşülmesinden sonra, sırası ile aşağıda gösterilen şekilde tevzi olunur;

 

Genel Kanuni Yedek Akçe;

a)%5’i Kanuni yedek akçeye ayrılır.

Birinci temettü

b) Kalandan, varsa yıl içinde yapılan bağış tutarının ilavesi ile bulunacak meblağ üzerinden, Türk Ticaret Kanunu ve Sermaye Piyasası mevzuatına uygun olarak birinci temettü ayrılır.

c)Yukarıdaki indirimler yapıldıktan sonra Genel Kurul kar payının Yönetim Kurulu Üyeleri ile memur, müstahdem ve işçilere, intifa/kurucu intifa senedi sahiplerine, imtiyazlı pay sahiplerine, çeşitli amaçlarla kurulmuş vakıflara ve benze nitelikteki kişi ve kurumlara dağıtılmasına karar verme hakkına sahiptir.

 

İkinci Temettü:

d) Net Dönem karından, (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen meblağlar düştükten sonra kalan kısmı, Genel Kurul, kısmen veya tamamen ikinci temettü payı olarak dağıtmaya veya Türk Ticaret Kanunu 521.maddesi uyarınca kendi isteğiyle ayırdığı yedek akçe olarak ayırmaya yetkilidir.

 

Genel Kanuni Yedek Akçe;

e) Pay sahipleriyle kara iştirak eden diğer kimselere dağıtılması kararlaştırılmış olan kısımdan, %5’i oranında kar payı düşüldükten sonra bulunan tutarın onda biri, TTK’nın 519’ncı maddesinin 2’nci fıkrası uyarınca genel kanuni yedek akçeye eklenir.

 

Yasa  hükmü  ile  ayrılması  gereken  yedek  akçeler  ayrılmadıkça,  esas  sözleşmede  pay  sahipleri  için belirlenen  kar  payı  ve  oydan yoksun hisse senetleri için belirlenen kar payı nakden ve veya hisse senedi biçiminde dağıtılmadıkça ; başka yedek akçe ayrılmasına , ertesi yıla kar aktarılmasına ve kar payı imtiyazlı pay sahiplerine , katılma , kurucu ve adi intifa senedi sahiplerine , Yönetim Kurulu Üyeleri ile memur , müstahdem ve işçilere  çeşitli amaçlarla kurulmuş olan vakıflara ve bu gibi kişi ve/veya kurumlara kâr payı dağıtılmasına karar verilemez.

 

Kar Payı dağıtım tarihi itibari ile mevcut payların tümüne bunların ihraç ve iktisap tarihleri dikkate alınmaksızın eşit olarak dağıtılır.

 

Dağıtılmasına karar verilen karın dağıtım şekli ve zamanı, Yönetim Kurulu’nun bu konudaki teklifi üzerine genel kurulca kararlaştırılır.

 

Şirket, Sermaye Piyasası Kurulu mevzuatı uyarınca ve bu mevzuatta yazılı şartlara uyarak kar payı avansı dağıtabilir.

ORGE ENERJİ ELEKTRİK TAAHHÜT A.Ş.

PAY GERİ ALIM POLİTİKASI

 

  1. Amaç

Bu politikanın amacı ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş. (ORGE)’nin kendi paylarını satın almasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

 

  1. Geri Alım İşlemlerine İlişkin Amaçlar

ORGE, paylarının fiyatına ilişkin yakın ve ciddi bir kayıptan kaçınmak, piyasada oluşan düşük şirket değerlemesinden kaçınmak, vergi avantajı sağlamak, sermaye yapısını optimize etmek, çalışanların pay sahipliği planlarında kullanmak, serbest nakit akımlarını değerlendirmek, vb. amaçlarla paylarının geri alımını gerçekleştirebilir.

 

Geri alımlar ile şirket değerlerini maksimize etmenin yanı sıra şirket azınlık ve küçük ortaklarının zarar görmesini önlemek veya bu ortaklara likidite imkanı sunmak esastır.

 

  1. Geri Alım İşlemlerine İlişkin Genel Esaslar

1)ORGE’nin geri alım yapabilmesi için genel kurulun yönetim kurulunu yetkilendirmesi esastır. Söz konusu yetki, yönetim kurulu tarafından hazırlanan geri alım programının genel kurul toplantısında onaylanması suretiyle verilir. Geri alım programının genel kurul toplantısında onaylanması suretiyle yetkilendirilen yönetim kurulu, bu yetkiyi belirleyeceği gerçek veya tüzel kişilere devredebilir.

 

2) ORGE, yakın ve ciddi bir kayıptan kaçınmak amacıyla genel kurulun yetkilendirmeye ilişkin kararı olmadan yönetim kurulu kararıyla da, kamuyu aydınlatmaya ilişkin Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) düzenlemelerine uymak şartıyla geri alım yapabilir.

 

3) ORGE paylarının günlük ağırlıklı ortalama fiyatının yönetim kurulu karar tarihinden önceki son bir ayda,

a) Nominal değerinin altında seyretmesi veya

b) Yüzde yirminin üzerinde değer kaybetmesi, durumlarında yakın ve ciddi bir kaybın varlığı kabul edilir.

 

  1. Geri Alım Programının Süresi

Geri alım programının süresi azami üç yıldır. Bu süre, amacı ortaklığın kendi veya bağlı ortaklarının çalışanlarına yönelik uygulayacağı pay edindirme planları olan geri alım programlarında beş yıla ve paya dönüştürülebilir veya pay ile değiştirilebilir sermaye piyasası aracı ihracında ilgili sermaye piyasası aracının vadesine kadar uzatılabilir.

 

  1. Geri Alım Programının Unsurları

Yönetim kurulu tarafından hazırlanarak geri alım programında asgari olarak hususlara yer verilmesi zorunludur. SPK düzenlemeleri saklıdır.

a) Geri alımın amacı.

b) Varsa geri alım programının uygulanacağı süre.

c) Geri alıma konu azami pay sayısı.

ç) Geri alıma konu azami pay sayısına ulaşılmasını takiben programın sonlandırılacağı.

d) Geri alıma konu paylar için belirli bir göstergeye endekslenerek oransal veya sabit olarak belirlenen alt ve üst fiyat limitleri ile fiyatın düzeltilmesini gerektirecek işlemlerin gerçekleşmesi durumunda bu hususun nasıl dikkate alınacağı.

e) Belirlenmişse program süresince geri alınan payların satış esasları.

f) Geri alım için ayrılan fonun toplam tutarı ve kaynağı.

g) Geri alınan ve halen elden çıkarılmamış olan payların sayısı ve sermayeye oranı ile varsa bir önceki programın sonuçları.

 

  1. Geri Alınan Paylara İlişkin İşlem Sınırları

1)ORGE’nin geri alınan paylarının maksimum değeri, sermaye piyasası düzenlemelerinde belirtilen sınırı aşamaz. Geri alınan paylardan program süresince elden çıkarılanlar bu oranın hesaplanmasında indirim kalemi olarak dikkate alınmaz.

 

2)Geri alınan ORGE payların toplam bedeli, SPK düzenlemeleri çerçevesinde kâr dağıtımına konu edilebilecek kaynakların toplam tutarını aşamaz.

 

  1. Geri Alım ve Satım İşlemlerinin Yapılamayacağı Haller

Ortaklıkça açıklanması ertelenmiş içsel bilgiler olması durumunda, bu Tebliğ kapsamında herhangi bir geri alım veya satım işlemi yapılamaz.

 

  1. Kamuyu Aydınlatma

1) ORGE Yönetim kurulu tarafından geri alım programı hazırlanmasına ilişkin karar alınması, bu programda değişiklik olması vb. durumlar SPK düzenlemeleri çerçevesinde özel durum açıklaması ile kamuya duyurulur ve eşanlı olarak ORGE internet sitesinde yayımlanır.

 

2) Her bir geri alım işlemi için ORGE tarafından; işlem tarihini izleyen iş günü seans başlamadan önce, işleme konu payların nominal tutarı, sermayeye oranı, işlem fiyatı, program çerçevesinde daha önce geri alınan payların nominal tutarı, varsa bu paylara bağlı imtiyazlar ve işlem tarihi hususlarını içeren bir özel durum açıklaması yapılır.

 

3) Daha önceki alımlar dahil, geri alınan payların elden çıkarılması durumunda; işlem tarihini izleyen iş günü seans başlamadan önce, işleme konu payların nominal tutarı, işlem fiyatı, sermayeye oranı, kalan payların sermaye oranı, gerçekleşen kazanç/kayıp tutarı, varsa bu paylara bağlı imtiyazlar ve işlem tarihi hususlarını içeren bir özel durum açıklaması yapılır.

 

  1. Diğer Hükümler

1)Bu politikada özel olarak düzenlenmeyen konularda SPK’nın Geri Alınan Paylar Tebliği ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uyulur.

 

2) Bu politikanın uygulamasında SPK geri alım düzenlemelerine SPK ilke veya kurul kararları ile getirilmiş/getirilecek asgari esaslar dikkate alınır.

 

ORGE ENERJİ ELEKTRİK TAAHHÜT A.Ş.

ETİK ÇALIŞMA KURALLARI

 

ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş.’nde;

 

Şirket personeli; etik değerlere sahip, çalışkan, güvenilir, özverili, dürüst ve donanımlı kişiler arasından seçilir.

ORGE personeli şirket değerini arttırmaya yönelik çalışır ve her yerde şirketini en iyi şekilde temsil etmeye gayret gösterir.

ORGE personeli, yasalara ve şirket içi düzenlemelere saygılı olup, müşteri memnuniyetini devamlı sağlama bilincine sahiptir. Görevleri esnasında şirket yararını gözetir, kendine veya yakınlarına çıkar sağlama anlamına gelebilecek her türlü eylem ve davranıştan kaçınır.

ORGE personeli, şirket kaynaklarının etkin ve doğru kullanımında azami dikkati gösterir, şirket mal varlığını ve kaynaklarını kişisel çıkarlar doğrultusunda kullanmaz, kullanımını engeller.

Müşteri ilişkilerinin büyük öneme sahip olduğu bu ortamda; ORGE çalışanları, müşteri ilişkilerine azami dikkati ve özeni gösterir, müşterilerine en iyi hizmeti sunmak için gayret gösterir. Müşteri ilişkilerinde dürüst ve adil davranır.

ORGE Personeli; kendi arasında da ölçülü ve saygılı hareket eder, etmesi istenir. Bu esas, multimedya dahil tüm şirket içi ve şirket dışı iletişimde uygulanır.

Tüm rapor, mali tablo ve kayıtlar, uluslararası standartlara uygun şekilde hazırlanır.

Yatırımcılarla ve hissedarlarla olan ilişkilerde; ayrım gözetmeksizin, bağlı olunan tüm yasalara, yönetmeliklere ve kurallara uygun davranılır.

Personelin güvenli, sağlık ve çevre koşullarına uygun ortamlarda görev yapmaları sağlanmakta olup, mevzuat kaynaklı oluşabilecek haklarının zamanında, eksiksiz ve adil bir şekilde yerine getirilmesine özen gösterilir.

Kurumsal Yönetim İlkeleri konusunda; personel şirket tarafından bilgilendirilmektedir. Şirket içerisinde bu ilkelerin benimsenmesi sağlanır ve bu ilkelere tam uyum gösterilmesi gözetilir. Şirketin faaliyetlerine ilişkin materyal her bilginin kamuoyuna sunulması ve bu bilginin anlaşılır, doğru, açık, zamanında ve eksiksiz olması temel yatırımcı ilişkileri politikası olarak benimsenmiştir.

ORGE ÇALIŞANLARINI ŞİRKET PAYI EDİNDİRME POLİTİKASI

 

1)İşbu politikanın konusu, Şirketimiz Orge Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş. (“ORGE” veya “Şirket”) çalışanlarına, Şirket karlılığı ile çalışanın menfaatleri arasındaki çıkar birliğinin artırılması, bu yolla da çalışanların Şirket karlılığı ve verimine katkılarının artırılması amacıyla ORGE payları verilmesine ilişkin esasların belirlenmesidir.

 

2)ORGE çalışanlarına, bu politika çerçevesinde, Şirket’teki pozisyonları, kıdemleri ve Şirket Yönetim Kurulu tarafından dikkate alınabilecek dönem içi performans ve diğer kriterler çerçevesinde Şirket payları verilecektir.

 

3)ORGE çalışanlarının şirket payları edinmesi usulü; mevcut yönetim konrolüne sahip  ortakların çalışanlara pay devri, şirketçe borsada geri alınan şirket paylarının çalışanlara devri, yapılacak şartlı sermaye artırımına çalışanların katılması yöntemlerinin birinin seçilmesi veya birlikte kullanımı veya uygun görülecek başka bir yöntemle belirlenir. Uygulama yöntemi ve izlenecek usul yönetim kurulunca karara bağlanır.

 

4)Politika kapsamında ORGE çalışanlarının ORGE pay sahibi olması amaçlanmaktadır. Bununla birlikte, uygulamanın şirket ve çalışan performansına etkilerinin izlenmesini teminen Politika yürürlük tarihi itibarıyla ORGE yönetim kademesindeki çalışanlar kapsam dahilinde yer alabilecektir. Her bir hesap dönemi için pay edinmesi uygun görülen çalışanlar seçim kriterlerine de yer verilecek şekilde yönetim kurulu kararı ile belirlenir.

 

5)Çalışanların Şirket’te geçirdikleri yıllara göre ve alınacak yönetim kurulu kararında belirlenen kriterlere bağlı olmak kaydı ile almaya hak kazanacakları pay miktarı belirlenir. Çalışanların şirket payı sahibi olabilmeleri için asgari iki yıl kıdemde olmaları gereklidir. Bu hüküm iki yılı dolduran bir ORGE çalışanın pay edinme hakkı kazandığı anlamına gelmez.

 

6)Şirket paylarına hak kazanabilmek için işbu politika ve/veya yönetim kurulu kararı ile belirlenen kıdem yıllarının eksiksiz olarak tamamlanması gerekir. Kıst esasına göre, çalışılan süreye isabet eden paylara hak kazanılması gibi bir durum söz konusu değildir. Kıdem yılları tamamlanmadan iş sözleşmesi herhangi bir nedenle sona erdiğinde, çalışan hiçbir şekilde Şirket payı almaya hak kazanamayacaktır. Şirket yönetim kurulu alacağı bir karar ile yıl içi performans ve şirkete geçmiş veya gelecek katkılarını gözeterek kıdem yılına istisna getirmek sureti ile uygulama yapabilir.

 

7)Yönetim kurulu kararı ile pay edinmesine karar verilen bir çalışan, belirlenen Şirket paylarını, asgari kıdem yılını tamamladıktan sonraki herhangi bir tarihte Şirket’e yazılı bildirimde bulunarak, en geç bildirim tarihini izleyen 45. günün sonunda alabilir.

 

8)Çalışanların ORGE Paylarını alma hakkının kullanılması kapsamında ve sonrasında doğabilecek vergilerden ORGE sorumlu değildir, doğabilecek her türlü vergilerin, masrafların ve harçların sorumluluğu ilgili çalışana ait olacaktır.

 

9)Belirli bir tarihte Şirket çalışanlarının ellerinde tuttukları Şirket paylarının miktarı, Şirket’in tedavül edilebilir paylarının % 2’sini, Şirket sermayesinin ise %2’sini geçemez.

 

10)Çalışan bu politika çerçevesinde edindiği Şirket paylarını satmaya karar verirse, bu payları öncelikle Şirket’in kendisine teklif etmek zorundadır. Şirket’e yazılı olarak yapacağı bildirim karşısında, Şirket bildirim tarihini izleyen 10 iş günü içerisinde, dilerse bildirim tarihi gün sonunda Borsa İstanbul A.Ş.’de oluşan ikinci seans ağırlıklı ortalama fiyattan söz konusu payları satın alabilir. Şirket’in 10 iş günü boyunca sessiz kalması veya söz konusu payları satın almayacağına ilişkin yazılı bildirimi çalışana tebliğ etmesinin ardından, çalışan söz konusu payları dilediği şekilde satmakta serbesttir. Şirket paylarının Şirket tarafından alınmaması halinde, çalışan bekleme süresi içerisinde Şirket payının piyasa fiyatında meydana gelen hareketler nedeni ile herhangi bir zarar- ziyan iddiası ile Şirket’e başvuramaz.

 

11)Çalışan madde 10’da belirlenen taahhüdüne aykırı olarak, Şirket’e herhangi bir satım teklifinde bulunmadan elinde bulundurduğu Şirket paylarını piyasada satması halinde, satış bedelinin tamamını Şirkete ödemek zorunda olduğu gibi, buna ek olarak satış bedelinin %100’ü kadar bir tutarı da, cezai şart olarak Şirket’e ödeyecektir. Şirket çalışandan belirli bir anda payların mevcudiyetini gösterecek hesap ekstresi, bakiye durum belgesi isteyebilir.

 

12)Şirket, gerekli gördüğünde alacağı bir yönetim kurulu kararı ile, daha önce bu politika ile veya geçmiş bir yönetim kurulu kararı ile belirlemiş olduğu asgari kıdem, asgari pozisyon gibi esaslar da dahil olmak üzere tüm esaslı politika unsurlarını değiştirebilir; politikayı bazı çalışanlar veya politika kapsamındaki çalışanların tamamı için iptal edebilir, politika uygulamasını geçici veya sürekli olarak durdurabilir.

 

13) İşbu politika 04/03/2020 tarih ve 2020/05 sayılı yönetim kurulu kararı çerçevesinde kabul edilmiş olup, aynı yönetim kurulu kararı ile politika kapsamında pay edinme hakkı verilen çalışanlara imza karşılığında teslim edilmiştir.

ORGE ENERJİ ELEKTRİK TAAHHÜT A.Ş.

ÜCRET POLİTİKASI

 

ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş., performansa dayalı ücretlendirme ve ödüllendirme politikalarıyla, çalışanların yüksek performanslarını sürdürme arzularını pekiştirmeyi hedeflemektedir.

 

ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş. ücret ve ek menfaatler politikamız; temel olarak, işin gerektirdiği ve kişilerin sahip olduğu yetkinlikleri, iş bazında sorumlulukları, eğitim ve iş tecrübelerini esas alan, “yüksek performansı ödüllendirmeyi” hedefleyen, adil ve rekabetçi bir sisteme dayanmaktadır.

 

Çalışanlarımızın ücretleri; şirket içi denge, bireysel performans sonuçları, ücret araştırmaları, piyasada hedeflediğimiz konumlanma ve ekonomik göstergeler doğrultusunda, her yıl yılda bir kere yıl sonunda değerlendirilip güncellenmektedir.

 

Ücret sisteminin temelini iş kademelendirme altyapısı oluşturmaktadır. Şirket bünyesindeki görevler için, yapılan işin büyüklüğü göz önünde bulundurularak iş kademeleri belirlenmekte, piyasa araştırmaları ve iç analizler sonucunda bu kademeler için ideal ücret seviyeleri oluşturulmaktadır. Bu sistem ile şirket içerisinde adil, piyasada rekabetçi bir ücretlendirme yapabilme imkânı sağlamaktadır.

 

ORGE ENERJİ ELEKTRİK TAAHHÜT A.Ş.

YOLSUZLUKLA MÜCADELE POLİTİKASI

 

1.      Yönetim Kurulu ve Başkanı’nın Destek Mesajı

ORGE Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş. (ORGE), faaliyette bulunduğu elektrik taahhüt sektörünün ulusal liderlerinden birisi olarak, uluslararası liderlik hedefleri çerçevesinde doğruluğu, dürüstlüğü ve güvenirliği, kendisini yansıtan temel kurumsal değerleri olarak kabul etmektedir.

 

ORGE olarak şirketimize duyduğumuz güvenin, saygınlığımızın, geleceğe dönük büyük umudumuzun temel taşlarından birisi kanun ve düzenlemelere uygunluktur.

 

ORGE, bir şirketin uzun vadeli başarı için, en yüksek seviyede etik anlayış ve kurallar çerçevesinde iş yapması gerektiğine inanmakta ve bu doğrultuda faaliyetlerini yürütmektedir.

 

ORGE olarak, herhangi bir yolsuzluk eyleminin şirketimize, işverenlerimize, iş ortaklarımıza, çalışanlarımıza, müşterilerimize, işimizden çıkar sağlayan her tür menfaat sahibine faydasından çok zararı olacağının bilincindeyiz.

 

ORGE işlerinden fayda sağlayan tüm grupların da bu bilinçle hareket etmesi ve bu farkındalığın artırılması için en yüksek seviyede gayret göstermeye devam edeceğiz.

 

ORGE Yönetim Kurulu / Başkanı olarak, ORGE değerlerinin, etik ve kurumsal sorumlulukların önemli ve ayrılmaz bir parçası olarak geliştirilmiş ve uygulamaya alınmış bu yolsuzlukla mücadele politikasının en önemli destekçisi ve uygulamasının takipçisi olacağımızı, geliştirilmesi için her türlü çabayı göstereceğimizi beyan ve taahhüt ederiz.

 

2.      Yolsuzlukla Mücadele Taahhüdü

ORGE, yeni bir iş alınmasını ya da alınmış işlerin sürdürülmesini ya da uygun olmayan herhangi bir ayrıcalık elde edilmesini sağlamaya yönelik yolsuzluk davranışlarını yasaklayan tüm ulusal ve uluslararası yolsuzlukla mücadele kanunlarına, yönetmeliklerine ve anlaşmalarına uygun davranmayı taahhüt eder.

 

ORGE yolsuzlukla mücadele politikası, kolaylaştırma ödemeleri yapılmasını, yani kamu kurumları ile rutin bir işlemi ya da süreci güvenceye almak ya da hızlandırmak amacıyla yapılan hukuka aykırı ödemeleri de yasaklar.

 

ORGE, ulusal ve uluslararası yolsuzlukla ve rüşvetle mücadele kanun ve yönetmeliklerinde belirtilen standartları ihlal eden ya da ihlal etme potansiyeli olan davranışta bulunulmasına, ya da böyle bir davranışın gerekli mercilere bildirilmemesine müsamaha göstermez.

 

Kısaca ifade etmek gerekirse; “ORGE hiçbir zaman, hiçbir şekilde yolsuzluğa karışmaz”

 

3.       Yolsuzlukla Mücadele Konusundaki Uyulması Taahhüt Edilen Mevzuat

Türkiye bölgesel/uluslararası sözleşmelerden, OECD Uluslararası Ticari İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Verilen Rüşvetin Önlenmesi Sözleşmesi’ne, Avrupa Konseyi Yolsuzluğa Karşı Özel Hukuk Sözleşmesi ve Yolsuzluğa Karşı Ceza Hukuku Sözleşmesi’ne, Birleşmiş Milletler (BM) Sınıraşan Örgütlü Suçlarla Mücadele Sözleşmesi’ne ve BM Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi’ne (UNCAC) taraftır.

Türkiye, Avrupa Konseyi Yolsuzluğa Karşı Özel Hukuk Sözleşmesi ve Yolsuzluğa Karşı Ceza Hukuku Sözleşmesi’nin takip mekanizması olan Avrupa Konseyi Yolsuzluğa Karşı Devletler Grubu’na (GRECO) ve OECD’nin Mali Eylem Görev Gücü’ne (Financial Action Task Force – FATF) üyedir.

 

Türk hukukunda yolsuzlukla mücadeleye ilişkin düzenlemeler, temel ceza kanunlarında (Türk

Ceza Kanunu, Ceza Muhakemesi Kanunu, Kabahatler Kanunu) cezai boyutuyla ele alınmaktadır. Bununla birlikte, Mal Bildiriminde Bulunulması Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Kanunu, Kamu İhale Kanunu, Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu, Bilgi Edinme Kanunu, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun, Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun gibi doğrudan veya dolaylı olarak yolsuzlukla mücadeleyle ilişkili düzenlemeler de bulunmaktadır.

 

Bunun yanı sıra Türk Ticaret Kanunu, Sermaye Piyasası Kanunu ve Kurumsal Yönetim İlkeleri’nde şeffaflık ve yolsuzluk ile mücadele konusunda hükümlere yer verilmektedir.

 

ORGE’nin faaliyet gösterdiği ve/veya göstereceği coğrafyalarda da yolsuzluk ile ilgili yerel düzenlemeler bulunmaktadır.

 

Bu çerçevede, ORGE, yukarıda yer verilen ve tabi bulunduğu uluslararası ve ulusal yasalar ve düzenlemeler ile birlikte, faaliyet gösterdiği ve/veya göstereceği coğrafyalarda tabi bulunduğu/bulunacağı yolsuzluk ve yolsuzluk ile mücadele hususundaki tüm yasa ve düzenlemelere uygun olarak faaliyette bulunmayı taahhüt eder.

 

4.        Şirketin Yolsuzlukla Mücadele Politikasının Kapsamı

ORGE yolsuzlukla mücadele politikasına ORGE’nin tüm ortakları, yönetim kurulu üyeleri dâhil ORGE’nin tüm sözleşmeli çalışanları uymakla yükümlüdür.

 

ORGE’nin tüm sözleşmeli personelinin yanı sıra; iş ortakları, konsorsiyum ortakları, tedarikçiler, alt yükleniciler, temsilciler, acenteler, gümrük acenteleri, gümrük komisyoncuları, avukatlar, danışmanlar, vekiller, lisans verenler, lobi faaliyeti yürütenler ile ORGE adına hareket eden diğer kişilerin de ORGE’nin etik davranış kuralları ve yolsuzlukla mücadele politikasına ilişkin beklentilerinden bilgi sahibi olması sağlanır.

 

Tüm bu kişiler de ORGE çalışanları gibi, ORGE adına veya ORGE yararına faaliyette bulunduklarında ORGE etik davranış kuralları ile yolsuzluk politikasına uymak zorundadır.

 

ORGE çalışanlarının üçüncü kişilerin ya da aracıların bir işleme dâhil olmaları durumunda yolsuzlukla mücadele kurallarının veya kanunlarının potansiyel ihlaline karşı hazırlıklı olması gerekmektedir. Bir temsilcinin ya da danışmanın uygunsuz veya olağan dışı izlenimi veren bir ödeme yapılmasını teklif etmesi durumunda, ödeme konusunun ve yerinin araştırılması gereklidir. Talebin her açıdan şüphe uyandırıcı olması durumunda ödeme reddedilmelidir.

 

5.      Yolsuzlukla Mücadele Eğitim Programı

ORGE etik farkındalık ve uyum eğitim programları; ORGE yolsuzluk ile mücadele politikası gereklerini de kapsayacak şekilde, ORGE genelinde tüm çalışanların ORGE değerlerini, standartlarını, etik ve davranış kurallarını, işlerinin gerektirdiği yasal yükümlülükleri görevlerine uygun detayda anlamasını sağlayacak nitelikte tasarlanır, uygulamaya alınır ve sürekliliği sağlanır. Tüm çalışanların en az yılda bir kez etik farkındalık ve uyum programına katılımı sağlanır.

 

6.      Hediyeler, Ağırlama, Seyahat Harcamaları ile Sosyal Yardım ve Bağış Politikası

Ticari nezaket gereği tarafların birbirine ağırlama, hediye sunması veya tekliflerde bulunması iş yapmanın normal, beklenen ve alışılmış bir parçasıdır. Bu çerçevede, ORGE uygulamasında da tüm hediye, ağırlama, seyahat harcamaları ile bağışlar yasaklanmamıştır.

 

Buna karşın, bir hediye, ağırlama, seyahat harcaması, bağış vb.’nin, yeni iş alma ya da mevcut işi sürdürme veya işin gerçekleştirilmesinde ORGE için haksız bir avantaj sağlama, alıcısının kararını etkileme amacıyla verilmesi kesinlikle yasaktır;

 

Bunların sözkonusu iş ile ilgili adil olmayan bir avantaj sağlamak amacıyla teklif edildikleri konusunda makul bir algıya neden olmaması için de özen gösterilmelidir. Bunun için hediye uygunluk testi ve ilgili örneklerden faydalanılması mümkündür.

 

ORGE Politikaları uyarınca hiçbir zaman kabul edilebilir olmayan ve yasak olan hediye örnekleri, hediye uygunluk testi ve ilgili parasal sınırlamalar; hediye, ağırlama ve seyahat harcamaları ile sosyal yardım ve amaçlı katkı ve bağışlar ile ilgili detaylı uygulamalar için ilgili politikaya bakılmalıdır.

 

Bununla birlikte, bir ORGE çalışanının, hediye, ağırlama ve seyahat harcamaları ile sosyal yardım ve amaçlı katkı ve bağışlar hakkında soru ve tereddütleri olması durumunda, ORGE Hukuk Bölümüne veya ORGE Etik Yardım Hattı’na danışması gerekmektedir.

 

7.      Kolaylaştırma Ödemeleri

Bazı ülkelerde, resmi yetkililer rutin görevlerini zamanında yapmak ya da yalnızca gerekli görevlerini yapmak için küçük ödemeler beklemekte ve hatta ödeme talep edebilmektedir.

 

Bu tarz ödeme talepleri, kamu güvenliği, posta, liman işletmeleri, vergi tahsilatı sorumluları ile düzenleyici ya da ruhsat ya da izin verme fonksiyonları bulunan yetkililerden; vize ya da diğer resmi evrakı işleme alan ya da sınırlarda mal hareketini denetleyen gümrük yetkililerden gelebilmektedir.

 

Bu ödemelere kolaylaştırma ödemeleri denmekte, çoğu durumda ulusal veya uluslararası kanun ve düzenlemeler ile yasaklanmış olmasına karşın, yetkililerin çoğu iş yapmanın normal bir parçası olarak, bu ödemeleri beklemekte ya da talep etmektedir.

 

ORGE yolsuzlukla mücadele politikası, kolaylaştırma ödemeleri yapılmasını, yani kamu kurumları ile rutin bir işlemi ya da süreci güvenceye almak ya da hızlandırmak amacıyla yapılan ödemeleri kesinlikle yasaklamaktadır.

 

ORGE çalışanının kolaylaştırma ödeme talepleriyle ile ilgili bir sorunla karşılaşması durumunda, en kısa sürede yöneticisi ile, Hukuk Bölümü ve/veya Uyum Sorumlusu ile görüşmesi gerekmektedir.

 

 

 

8.      Siyasi Yardımlar, Katkı veya Bağışlar

Genel olarak, ORGE’nin kaynakları ve olanakları siyasi faaliyetleri desteklemek amacıyla kullanılamaz, siyasi partilere bağış yapılamaz ve siyasi kampanyalara destek verilemez.

 

ORGE politikasının katkı ve faaliyetlere izin verdiği sivil bir toplum örgütü ve veya organizasyon ile tarafsız bir gözlemci tarafından siyasi bir partinin ilişkilendirilebilecek olmasının mümkün görülmesi durumunda uygun bir ORGE yöneticisinin önceden onayının alınması veya gerekli bildirimde yapılması gerekmektedir.

 

Bu çerçevede gerçekleşecek tüm harcamalar tam ve usulü gereğince kaydedilmeli ve açıklanmalıdır. Bu faaliyetlere izin verilmesinin mümkün olduğu hallerde dahi, bunlarla bağlantılı olarak karşılanan tüm masrafların, yapılan tüm harcamaların muhasebe kaydı kesinlikle tutulmalıdır.

ORGE çalışanının, herhangi bir kamu otoritesi ve/veya görevlisine hediye vermeyi düşünmesi durumunda, harekete geçemeden önce, Hukuk Bölümü veya ORGE Etik Yardım Hattı’na danışması gerekmektedir.

Bu çerçevede,

  • Türkiye’de yürütme ya da yasama organı yetkilileri ya da siyasi partiler veya siyasi parti adaylarına yapılan veya onlar tarafından yapılan planlı veya plansız ziyaretler ile görüşme talepleri Şirket merkezine bildirilir.
  • Türkiye dışında, bir kamu görevlisi ya da siyasi adaya veya onlar tarafından yapılan tüm talepler ya da ziyaretler ORGE Genel Müdürlüğü’ne bildirilir.
  • Kurumsal katkıların ya da proje katkılarının, siyasi etkinliklerin ve ORGE zaman veya kaynaklarının siyasi amaçlar için kullanımının ORGE yetkilileri tarafından onaylanması sağlanmalıdır.

9.      Misillemeyi Önleme Politikası

ORGE, davranış kurallarına aykırılıklar ile ilgili soru ve iddiaları gündeme getiren, şüpheli eylemleri rapor eden, inceleme ve denetim çalışmalarında görev alan, kurallara aykırı olması muhtemel veya aykırı davranışta bulunmayı reddeden veya kanunen korunan çalışma alanı haklarından yararlanmakta olan (Korunma Altına Alınmış Eylemler) çalışanlarına karşı herhangi bir şekilde misillemede bulunmasını kesinlikle yasaklar.

 

Koruma Altına Alınmış Eylem’de bulunan ORGE çalışanına karşı, misillemede bulunan veya bu politikaya aykırı bir eylemde bulunan ORGE çalışanı hakkında, iş akdinin feshini de içerebilecek disiplin müeyyideleri uygulanır.

 

10.  Davranış Kuralları ve Yolsuzluk Karşıtı Politika İhlallerinde Bildirim ve Başvuru Kanalları

10.1.        Başvuru Usulü

Tüm ORGE çalışanları, davranış kurallarına ve yolsuzlukla mücadele politikasına aykırı davranış iddiasında bulunma ve şüpheli işlemleri bildirme hakkına sahip ve yükümlülüğüne tabi bulunmaktadır. ORGE çalışanları şüphe ve iddialarına ilişkin bilgi ve belgeleri, iddianın niteliğine göre uygun olacak şekilde,

 

ORGE Hukuk Bölümü’ne,

ORGE Etik Yardım Hattı’na, yazılı olarak (Kozyatağı Mah. Değirmen Sokak Nida Kule No:18 Kat:A 34742 Kadıköy/İSTANBUL), telefon ile (+902164573263​) veya e-posta (etik@orge.com.tr)  ile iletebilirler.

 

Çalışanlar bildirimlerini isim bildirerek yapabilecekleri gibi, isimlerini bildirmeden de bildirimde bulunabilirler. İsim bildiren çalışanların kimliği kesinlikle gizli tutulur.

 

Çalışan tarafından iddia edilen konunun doğruluğunun belirlenerek, ORGE’nin ciddi menfaat kaybının tespit edilmesi ve/veya olası kaybının önlenmesi durumunda, bildirimi yapan çalışan Yönetim Kurulu’nun kararı ile ödüllendirilebilir.

 

10.2.        Başvuruların Kabulü ve İşleme Konulması

Kaydedilen başvuru hakkında Hukuk Bölümü en kısa süre içinde bilgilendirilir. Hukuk Bölümü tarafından şikayet bildirim formu oluşturulur, ön inceleme amacı ile bir denetçi görevlendirilir.

 

Denetçi başvuruyu görev, konu ve kabul edilebilirlik yönlerinden inceleyerek bir ön rapor hazırlayıp Hukuk Bölümü ve Genel Müdürlüğe sunar.

 

Gerekirse inceleme derinleştirilmek suretiyle, ilgili birimlerden ihtiyaç duyulan bilgi, görüş ve belgelerin istenmesine karar verilir. Başvurunun kabul edilebilir bulunması durumunda, ilgili çalışanın savunması alınır. Savunma süresi, istem yazısının kendisine bildirildiği tarihi izleyen günden itibaren 3 gündür.

 

Kendisinden bilgi istenen ORGE bünyesindeki yetkililer bilgi ve belgeleri belirlenen süre içinde vermekle yükümlüdür.

 

İnceleme en geç iki aylık süre içinde bitirilerek, hazırlanan raporla, gerekiyorsa Yönetim Kurulu’nun göreve çağrılması talep edilir.

 

Gerçeğe aykırı beyanları içerdiği sonradan anlaşılan başvurular, bu durumun anlaşıldığı tarihte, işlemden kaldırılır.

 

10.3.        Disiplin Müeyyideleri

Bir ORGE çalışanının Davranış Kurallarına ve yolsuzlukla mücadele politikasına aykırı işlem ve eylemi olduğunun tespit edilmesi halinde bu duruma ilişkin rapor İç Denetim Bölümü tarafından Genel Müdürlüğe iletilir.

 

ORGE Davranış Kurallarını ve Yolsuzlukla Mücadele Politikasını ihlal edenler Disiplin Yönetmeliği hükümlerine tabi olacaklardır. Disiplin yaptırımları, uygunsuz davranışları ve kuralları bozmaya neden olan fiilleri onaylayan, yönlendiren veya bu konularda bilgi sahibi olup, gerekli bildirimi uygun şekilde yapmayan kişilere de gerektiğinde uygulanır.

 

Etik ilkeye aykırı davranışın saptanamadığına ilişkin inceleme sonucu da Genel Müdürlüğe sunulur.

 

11.  Yolsuzlukla Mücadele Politikasının İzlenmesi

Yolsuzlukla Mücadele Politikası, ORGE Etik ve Uyum Programı kapsamında izlenir, etkinliği ve sonuçları raporlanır ve gerektiğinde değişikliğe tabi tutulur.

ORGE ENERJİ ELEKTRİK TAAHHÜT A.Ş.

HEDİYE, AĞIRLAMA, SOSYAL YARDIM VE BAĞIŞ POLİTİKASI

 

  1. Hediye Kavramı ve Kapsamı

Bu Politikada, “Hediye” kavramı değeri olan ve özellikle aşağıdakileri ürün ve hizmetleri kapsayan her şey anlamına gelmektedir:

■         Nakit ya da hediye kartları ya da hisse senedi gibi nakit eşdeğeri

■         Krediler

■         Maddi ögeler

■         Kredilerin ya da diğer yükümlülüklerin affı ya da teminatı

■         Yemekler, ikramlar ya da ağırlama

■         Etkinlik biletleri

■         Konaklama

■         ORGE tesislerinin, mülkünün ya da hizmetinin kullanılması

■         Ulaşım

 

Bununla birlikte, bu politika kapsamında “Hediye” kavramı ile, yalnızca değerli bir şeyin başka birine verilmesi değil, aynı zamanda hediye teklifi ya da ileride hediye verme taahhüdünde bulunulması da ifade edilmektedir. Bu politikanın muhataplarının şüpheye düştükleri durumlarda ifadeyi mümkün olan en yaygın anlamda kullanması beklenmektedir.

  1. Hediye Verilmesinde Uygunluk Testi

ORGE, Etik Çalışma Kuralları ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası kapsamında tüm hediyeler ile ağırlama harcamalarını yasaklanmamıştır. İyi niyet tesis etmek ve iş ilişkilerini güçlendirmek amacıyla hediyeler, ikramlar ve ağırlama harcamalarının karşılanması tüm dünyada sözkonusu olabilmektedir. Pek çok kültürde, ticari nezaket gereği ağırlama, hediye sunulması veya tekliflerde bulunulması iş yapmanın normal, beklenen ve alışılmış bir parçasıdır. Buna karşın, bu hediye ve tekliflerin sözkonusu iş ile ilgili adil olmayan bir avantaj sağlamak amacıyla teklif edildikleri konusunda makul bir algıya neden olmamak için özen gösterilmelidir.

ORGE Yolsuzlukla Mücadele Politikası kapsamında bir hediyeye izin verilip verilmediği aşağıdaki sorular ile test edilerek belirlenmeye çalışılmaktadır.

  1. Hediyenin amacı uygun mu?
  2. Hediyenin amacı uygunsuz bir izlenim yaratabilir mi?
  3. Hediye alıcının kendi politikalarına ya da tabi olduğu kanunlara aykırılık taşıyor mu?
  4. Hediye ORGE politikasını ihlal ediyor mu?

 

2.1.Hediyenin Amacı Uygun mu?

Yolsuzlukla mücadele kuralları ve politikaları tüm hediyelerin verilmesini ya da ağırlama yapılmasını yasaklamaz. Çalışırken iş yemeği gibi uygun hediyeler için yapılan makul ve kısıtlı harcamalar iş ilişkilerinin kurulmasına ve gelişmesine yardım ettiği gibi ve bu ilişkileri uygunsuz bir şekilde etkilemez, çoğu kültürde de, iş yapmanın normal, beklenen ve alışılmış bir parçasıdır.

Hediyenin, yeni iş alma ya da mevcut işi sürdürme veya işin gerçekleştirilmesinde ORGE için haksız bir avantaj sağlama, hediye alıcısının kararını etkileme amacıyla verilmesi durumunda, hediyenin verilme amacı ve/veya niyeti uygunsuzdur ve yasaktır.

Hediye, alıcının kararını etkileme amacı ya da ORGE için adil olmayan bir iş avantajı yaratma niyeti taşımaksızın olağan bir ticari nezaket icabı veriliyorsa, Soru 2, 3 ve 4’te belirtilen standartların karşılanması koşuluyla izin verilebilir.

ORGE faaliyetleri ile ilgili tüm işlemlerinde olduğu gibi hediye kapsamındaki tüm işlemlerin de ticari defterler ve kayıtlarında tam ve doğru olarak açıklanması zorunludur.

  • Hediyenin amacı uygunsuz bir izlenim yaratabilir mi?

Hediye teklifi ya da verilmesi veya bir ağırlama işleminde uygun olmayan bir amacın sözkonusu olmadığı durumlarda dahi, hediyenin türü, veriliş şekli, zamanlaması vb. diğer faktörler hediyenin ya da ağırlamanın uygun olmadığı yönünde bir izlenim yarması imkânı bulunmaktadır. Bu durumda hediyenin ya da teklifin işin/eylemin tarafı olmayan objektif bir gözlemciye nasıl görünebileceği düşünülmeli ve dikkate alınmalıdır.

Tarafsız bir gözlemcinin, hediyenin ya da ağırlamanın, teklifin alıcısının iş planını etkilemek, ORGE için haksız bir avantaj sağlamak için verildiğine dair bir düşüncesinin oluşması, makul bir ihtimal dâhilinde ise, yolsuzluk izlenimi doğmuş demektir. Bu nedenle, sözkonusu hediyenin ve ağırlamanın teklif edilmesi veya gerçekleştirilmesi yasaktır.

ORGE çalışanları, kamu görevlilerine, kamu yetkilisi sıfatı ile alacağı kararı etkilemek amacıyla hiçbir hediye veremeyeceği gibi; bir kamu görevlisine verilecek veya sunulacak hediyelerin geçerli tüm kanunlara, kurallara ve yönetmeliklere uygun olduğundan emin olmak için özellikle dikkat etmelidir. Alıcının, görevi nedeni ile tabi bulunduğu yasa ve düzenlemeler çerçevesinde geçerli kurallar kapsamında söz konusu hediyeyi almaya izni olduğundan emin olmadan hiçbir hediye verilmemelidir.

  • Hediye Alıcının Kendi Politikalarına veya Tabi Olduğu Kanunlara Aykırılık Taşıyor mu?

Kamu otoritelerinin veya çalışanlarının rol aldığı iş ilişkilerinde yolsuzluk oldukça yaygın bir sorun olduğundan, dünya uygulamaları paralelinde, ticari müşterilere uygulandığından daha farklı ve daha katı kurallar uygulanmaktadır.

 

Bu potansiyel alıcı kategorilerinin her birinde hediyeler konusunda farklı kanunlar, yönetmelikler ve politikalar olması sebebiyle, uygun bir niyetle verilen (Soru 1) ve yolsuzluk izlenimi yaratmayan (Soru 2) bir hediye bile, alıcı için geçerli olan özel kanunlara ve/veya işleme uygulanan yetki alanındaki kanunlara göre yasak olabilir. Bu durumda hediyenin kabulü yasaktır.

 

Bu kararı vermek için ilk olarak alıcının tespiti doğru olarak yapılmalıdır. Bu tespiti yapmak için kullanılabilecek açıklamalara aşağıda yer verilmektedir.

 

Bir ORGE çalışanının, ticari bir müşteriye bir hediye vermeden önce, ilgili şirket politikası ya da şirket yasağını bildiğinden emin olması gerekmektedir. Bu politikaların çoğuna şirketlerin web sitelerinde yer verilmektedir. Bu nedenle ilgili kısıtlamaları bilmek ve bu kısıtlamalara uymak ORGE çalışanı sorumluluğundadır.

Bir ORGE çalışanının, herhangi bir kamu otoritesi ve/veya yetkilisine hediye vermeyi düşünmesi durumunda, harekete geçemeden önce, ORGE Hukuk Bölümüne veya ORGE Etik Yardım Hattı’na danışması gerekmektedir.

2.4.Hediye ORGE Politikasını İhlal Ediyor mu?

Bir hediye, uygun bir niyetle, hiçbir yolsuzluk izlenimi yaratmayacak ve alıcı için geçerli olan kanunlara, kurallara ve yönetmeliklere uygun şekilde verilse bile, verilmeden önce yine de ORGE politikasına uygunluğu sorgulanmalıdır.

 

Belirli hediye türleri uygun ORGE yöneticisine önceden danışmayı, ya da onayını almayı gerektirmektedir.

 

  1. Danışma ve Onay Gereklilikleri

Resmi yetkiliye herhangi bir hediye, ikram ya da yemek, ağırlama, seyahat masrafları veya yardım amaçlı bağış teklifinde bulunmadan önce, ORGE Hukuk Bölümüne veya ORGE Etik Yardım Hattına danışılmalıdır.

 

  1. Siyasi Katkılar ve Faaliyetler:

Pek çok ülkede, bir kuruluşun siyasi faaliyetleri kanunla büyük ölçüde kısıtlanmaktadır. Genel bir kural olarak, siyasi amaçlarla şirket fon ya da varlıklarının, hizmetlerinin kullanılması ya da diğer varlıklara (söz konusu faaliyetlerde çalışanın harcadığı süre de dâhil) ilişkin siyasi katkılar yasaktır ya da kullanımı oldukça kısıtlanmaktadır.

 

ORGE’nin kaynakları ve olanakları da siyasi faaliyetleri desteklemek amacıyla kullanılamaz, siyasi partilere bağış yapılamaz ve siyasi kampanyalara destek verilemez.

 

ORGE politikasının katkı ve faaliyetlere izin verdiği sivil bir toplum örgütü ve veya organizasyon ile tarafsız bir gözlemci tarafından siyasi bir partinin ilişkilendirilebilecek olmasının mümkün görülmesi durumunda uygun bir ORGE yöneticisinin önceden onayının alınması veya gerekli bildirimde bulunulması gerekmektedir. Bu çerçevede gerçekleşecek tüm harcamalar tam ve usulü gereğince kaydedilmeli ve açıklanmalıdır. Bu faaliyetlere izin verilmesinin mümkün olduğu hallerde dahi, bunlarla bağlantılı olarak karşılanan tüm masrafların, yapılan tüm harcamaların muhasebe kaydı kesinlikle tutulmalıdır.

 

 

 

  1. Hediyelerin Değerlendirilmesi

ORGE Hediye Politikası, uygunsuz nitelikte, ahlaki değerlere aykırı, cinsel içerikli, ORGE’nin karşılıklı saygı anlayışına ters ya da ORGE’yi kötü bir şekilde yansıtabilecek tüm hediyeleri ya da eğlence davetlerini yasaklar.

 

  1. Hediye Kabulünde Kurallar

ORGE çalışanlarının, yolsuzlukla mücadele kanunları ve sözleşmelerini bilmeden ihlal etme riskini önlemek için “hediye teklif etme” konusunda gösterdikleri özeni, aynı zamanda bir hediyeyi kabul edip etmeme noktasında da göstermeleri beklenmektedir.

 

Hediyeler, ikramlar ve ağırlama yaygın olarak iyi niyet tesis etmek ve iş ilişkilerini güçlendirmek için teklif edilmekle birlikte; bu eylemlerin fiili bir çıkar çatışması ya da sadakat bölünmesi yaratmamasını veya ticari kararları etkilemek amacıyla uygunsuz bir girişim izlenimi vermemesini sağlamak amacıyla dikkatli olunması gerekmektedir.

 

Genelde mütevazı, bizim bir talebimiz olmaksızın yapılan, hediye ve ağırlama benzeri ikramları, nakit dışında, kabul edebilmemiz mümkündür. Buna karşın sürdürmekte olduğumuz bir iş sırasında teklif edilen bu hediye ve ikramların çoğunun ORGE’deki pozisyonumuz gereği teklif edildiği unutulmamalıdır. Böyle durumlarda bu hediye ve ikramlar ORGE’nin mülkiyeti olduklarından, kişisel kullanım için kabul etmeye ve saklamaya yetkimiz bulunmamaktadır.

 

Genel olarak, aşırı veya lüks gibi görünen veya alıcıda bir zorunluluk hissi yaratabilecek herhangi bir hediye ya da ağırlama kabul edilemez.

 

Genel bir kural olarak;

ORGE hediye politikası değeri 100 ABD Doları’nı aşan hediyelerin kabulünü yasaklar. Bu tutarı aşan hediye ve ağırlama masrafları için ORGE Genel Müdürü veya ORGE Hukuk Bölümü/ ORGE Uyum Sorumlusunun onayı aranır.

 

ORGE hediye politikası değeri 100 ABD Doları’nı aşan seyahat ve ağırlama harcamalarının üçüncü kişilere karşılatılmasını yasaklar. Bu tutarı aşan hediye ve ağırlama masrafları için ORGE Genel Müdürü veya ORGE Hukuk Bölümü/ ORGE Uyum Sorumlusunun onayı aranır.

 

Hiçbir Zaman Kabul Edilebilir Olmayan Hediyelere ilişkin örneklere aşağıda yer verilmektedir.

 

■ Bir ihaleye teklif veren ya da bir ihale sürecine katılan taraflardan gelen hediyeler, davetler, ağırlama teklifleri

■ Nakit ya da nakit dengi hediyeler (hediye sertifikaları, indirimler, krediler, hisse senetleri, hisse senedi opsiyonları vb.)

■ Bir karşılık olarak veya bir şey karşılığında teklif edilen ya da bu tip algıya yol açabilecek veya veren taraf için bir zorunluluk olduğu hissi yaratabilecek hediye, davet ya da ağırlama teklifleri

■ Genel ahlaka aykırı, cinsel içerikli, ORGE’nin karşılıklı saygı değerlerine uymayan ya da saygınlığına olumsuz etki yapabilecek davetler

■ Yöneticinizle hakkında konuşurken veya izin isterken veya gazetenin ilk sayfasında okurken kendinizi rahat hissetmeyeceğiniz hediye veya davetler

 

Bir ihale sonucunu veya bir iş tahsisini etkileyebilecek konumda olan, bir işin verilmesi konusunda şartname hazırlayan veya sözleşme görüşmelerine katılan ORGE çalışanları, taraflılık izlenimi yaratacak ya da tarafsızlık ve adil ticaret konusunda ORGE’nin saygınlığını olumsuz etkileyebilecek davranışlardan kaçınmak zorundadır.

 

ORGE bir ihalenin kazananını veya bir sözleşme tarafını belirleme veya yeniden onaylama konusunda seçim yapma aşamasında iken, bir tedarikçiden ya da alt yükleniciden gelen ve ORGE’den iş alma yöntemi izlenimini yaratması muhtemel hediye, ağırlama ve ikramlar reddedilmelidir.

 

  1. Uygunsuz bir hediye teklifi alındığında yapılması gerekenler

ORGE politikasına göre kabul edilebilir olmadığı bilinen veya bilinmesi gereken bir hediye teklifi, hediyenin herhangi bir yolsuzluk niyetiyle verilmediğinin bilinmesi halinde dahi kabul edilemez. Bu durumda hediyeyi teklifi nazik bir şekilde geri çevrilerek; hediye kabulüne ilişkin ORGE politikasına uymak zorunda olduğu karşı tarafa ifade edilebilir.

 

ORGE politikasına aykırı ve kabul edilmez bir hediyeyi geri çevirmenin karşı tarafın onurun kırıcı bir hareket olduğunun düşünüldüğü durumda ise; öncelikle teklifi reddetmek için gerekli tüm çaba kibar bir şekilde sarf edilmeli, karşı tarafın ısrarı ve reddetmenin onur kırıcı bir durum olduğundan kesinlikle emin olunması halinde ise, hediye kibar bir şekilde kabul edilerek, durum anında üst yöneticiye bildirilmelidir. Yönetim, ORGE Hukuk Bölümü ve Genel Müdür ile görüşerek hediye ile ilgili uygun tasarruf şeklini belirler.

 

Bu istisna, nakit ya da hediye sertifikası, banka çeki, para emir, yatırım mevduatı ya da menkul kıymet gibi nakde benzer bir hediye için geçerli değildir. Bu tarz hediyelerin teklif edildikleri anda geri çevrilmesi zorunludur.

 

  1. Bağış, Sosyal Sorumluluk ve Yardım Amaçlı Katkılar

Sosyal sorumluluk ve yardım amaçlı katkılar, ORGE’nin sürdürülebilir bir kalkınma yaratma taahhüdünün ve sosyal sorumluluk anlayışının bir parçasıdır. ORGE sosyal sorumluluk ve yardım amaçlı katkıları aşağıdaki şekillerde olabilir:

■ Doğrudan ya da dolaylı olarak öncelikli bir sözleşmenin uygulanması ya da verilmesi ile bağlantılı fon tahsisi

■ Zaman, fon ya da mülk bağışlama

■ Yardım kuruluşlarına katkı amacıyla ORGE tesislerini ya da hizmetlerini ya da iş saatlerini kullanmak

■ Gelirin bir kısmını yardım amaçlı kurulmuş kamu iktisadi kuruluşuna vermek

■ İlgili Topluluk faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla yardım kampanyası düzenlemek

 

Buna karşın, yardım kuruluşlarına yapılan katkılarla bağlantılı yolsuzluk riski bulunabilmekte, bu şekilde yapılan ödemeler yolsuzlukla mücadele kanunlarından kaçmanın bir yolu olarak kullanılabilmektedir. Yolsuzluk, yardım kuruluşunun mevcut olmadığı, paravan bir şirket olduğu ya da resmi bir yetkiliyle bağlantılı olduğu durumda ortaya çıkabilir.

Bu nedenle, ORGE çalışanının aşağıdaki amaçlarla ya da durumlarda sosyal sorumluluk veya yardım amaçlı katkı ya da bağış teklifinde bulunmaması beklenir.

■ Uygun olmayan bir avantaj sağlamak ya da resmi yetkilileri etkilemek

■ İş almak veya bir işi sürdürmek

■ Bir işin sürdürülmesinde bir avantaj sağlamak ay da bir avantajı sürdürmek

■ Katkı sağlanan kuruluşun bir resmi yetkiliyle bağlantılı ya da resmi yetkilinin olması

■ Söz konusu katkının ilgili ülkede geçerli kanunlara göre yasak olması

■ Hem bağış/katkının hem de kullanım amacının şeffaf olmaması

 

Bunlara ek olarak, yapılacak sosyal yardım amaçlı bağış ve katkıların ve kullanım amaçlarının, tüm geçerli yasal gerekliliklere ve terörizm ya da kitle imha silahlarının yayılmasını destekleyen ya da destek olan kuruluşlara ya da bireylere destek olmayı veya değerli bir şey vermeyi yasaklayan diğer yasalara uygun olması zorunludur.

 

Sosyal Sorumluluk ve Yardım amaçlı tüm bağışların ORGE defter ve kayıtlarında ilgili kanun ve düzenleme ve standartlara uygun ve doğru şekilde yer alması, raporlanması ve gerekli kamuyu aydınlatma yükümlülüklerinin yerine getirilmesi zorunludur.

 

ORGE çalışanının, Sosyal Sorumluluk amaçlı katkı ve bağış konusunda soru ve tereddütleri olması durumunda, ORGE Hukuk Bölümüne veya ORGE Etik Yardım Hattı’na danışması gerekmektedir.